کد مطلب:28565
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:31
فشار قبر براي چه كساني است و آيا مي توان از فشار قبر در امان بود؟
در رابطه با مساله فشار و عذاب قبر ابتدا بايد مفهوم واقعي آن را شناخت و سپس فلسفه آن را كاويد. دقت در متون ديني به اين نكته راهبر است كه مقصود از فشار قبر اين نيست كه در اين قبور خاكي محسوس - كه جزئي از عالم ماده است - فشاري بر بدن مادي انسان ها وارد مي شود. بل مقصود از قبر دربسياري از روايات عالم برزخ است و مقصود از «فشار» عذاب خاصي است كه انسان درآن عالم متناسب با كنش هاي خود مي بيند. در رابطه با فلسفه اين عذاب ها بايد گفت: سراي آخرت - كه اولين مرتبه آن عالم برزخ است - منشأ ظهور ملكات و تجسم اعمال آدمي است. در آن جهان هر كس با سرمايه اعتقاد و عمل و كردار دنيايي خويش زيست مي كند. اعتقادات، ملكات و اعمال صحيحه و فاضله حقايقي نوراني هستند كه چهره ملكوتي شان نعمات گوناگون بهشتي است. در مقابل پندارها و كنش هاي باطل و ملكات رذيله حقايقي ظلماني و ناري اند كه باطن و ملكوتشان عذاب ها و فشارهاي دوزخي هستند. همين كه آدمي از اين جهان رخت بربست با همان سرمايه اي كه اندوخته زندگي خواهد كرد و در دوزخ سيئات يا نعيم حسنات قرار خواهد گرفت. از طرف ديگر عذاب قبر (عالم برزخ) براي برخي از مؤمنان مبتلا به بعضي معاصي نعمت است؛ زيرا مدتي متناسب با كميت و كيفيت گناه در عذابند و هرگاه ميزان لازم از عذاب را چشيدند از آن خارج گشته و با لطف خداي سبحان آمادگي ورود به بهشت را مي يابند. صدوق مي گويد: علت فشار و عذاب قبر چه بسا كفاره گناهاني است كه وي در دنيا مرتكب شده و گرفتاري هاي دنيوي و مرض ها و سختي جان سپردن نتوانسته كفاره كامل گناهان باشد. ابي بصير مي گويد: از امام صادق(ع) پرسيدم: آيا كسي از فشار قبر در امان است؟ فرمودند:از آن به خدا پناه مي برم. چه اندكند كساني كه فشار قبر نداشته باشند. (بحارالانوار ج 6، ص 261) آنچه از اخبار به دست مي آيد، آن است كه ايمان و عمل صالح موجب امان از فشار قبر است. روشن است به هر مقدار نقصاني در اين دو باشد، به همان اندازه عقوبت ها از جمله فشار قبر را در پي خواهد داشت. هم چنين اخلاق خوب، تلاوت قرآن، به جا آوردن حج، زيارت اباعبداللَّه(ع) و برخي اعمال ديگر موجب امان از فشار قبر خواهد شد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.